مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

پرسشنامه بررسی اثر مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در شعب بانک پاسارگاد شمال شهر تهران

پرسشنامه بررسی اثر مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در شعب بانک پاسارگاد شمال شهر تهران پرسشنامه استقرار مدیریت دانش در بانک پرسشنامه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه استاندارد مدیریت ارتباط با مشتری کلانتری (۱۳۸۹) پرسشنامه…

پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات بانک با مدل systra-sq

پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات بانک با مدل systra-sq پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات بانک پرسشنامه کیفیت خدمات بانکی دانلود پرسشنامه کیفیت خدمات سروکوال دانلود نمونه پرسشنامه سروکوال دانلود پرسشنامه استاندارد سروکوال دانلود نمونه پرسشنامه سروکوال پرسشنامه کیفیت خدمات پاراسورامان پرسشنامه رایگان…

افزایش امنیت اطلاعات در محاسبات ابری

افزایش امنیت اطلاعات در محاسبات ابری امنیت اطلاعات در رایانش ابری چالش های امنیتی در محاسبات ابری امنیت در رایانش ابری doc پایان نامه امنیت در رایانش ابری پایان نامه محاسبات ابری doc پایان نامه ارشد رایانش ابری پایان نامه…

ارزیابی معایب و محاسن روشهای تامین مالی از طریق بدهی های عملیاتی و مالی

ارزیابی معایب و محاسن روشهای تامین مالی از طریق بدهی های عملیاتی و مالی منابع مالی بدهی های مالی روشهای تامین مالی بدهی های عملیاتی ارزیابی معایب و محاسن روشهای تامین مالی از طریق بدهی های عملیاتی و مالی دانلود…

پرسشنامه تاثیر نقش پرستیژ، اعتبار و تصویر برند با توجه به ریسک و کیفیت درک شده بر روی قصد خرید مجدد مشتریان

پرسشنامه تاثیر نقش پرستیژ، اعتبار و تصویر برند با توجه به ریسک و کیفیت درک شده بر روی قصد خرید مجدد مشتریان کلمات کلیدی : پرسشنامه اعتبار برند پرسشنامه پرستیژ برند پرسشنامه تصویر برند پرسشنامه قصد خرید مجدد پرسشنامه قصد…

پرسشنامه ارزیابی عملکرد با مدل شش وجهی کارت امتیازی متوازن

پرسشنامه ارزیابی عملکرد با مدل شش وجهی کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد با استفاده از رویکرد BSC دانلود رایگان پرسشنامه کارت امتیازی متوازن دانلود رایگان پرسشنامه bsc نمونه پرسشنامه کارت امتیازی متوازن پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمان پرسشنامه مدل شش وجهی…

کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک

کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی رشته برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی برق و الکترونیک دانلود کارآموزی رشته برق و الکترونیک دانلود کارآموزی برق و الکترونیک دانلود کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی رفتن به…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی باورهای معرفت شناختی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی باورهای معرفت شناختی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه باورهای معرفت شناختی مبانی نظری باورهای معرفت شناختی پیشینه تحقیق باورهای معرفت شناختی پیشینه داخلی باورهای معرفت شناختی پیشینه خارجی باورهای معرفت شناختی پیشینه پژوهش…

طراحی پایدار ستون مشبک شکل پذیر

طراحی پایدار ستون مشبک شکل پذیر بارگذاری جانبی رفتار هیسترزیس ستونهای مشبک بست دار طراحی پایدار ستون مشبک شکل پذیر رفتار هیسترزیس ستون بست دار دانلود مقالات عمران دانلود مقالات رشته عمران رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله مهندسی عمران طراحی…

بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس رضایت شغلی مهارت های مدیریتی رضایت شغلی کارکنان مهارتهای مدیریتی مدیران رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان دانلود پایان نامه رضایت شغلی…

بنیان های هویتی و بررسی مراحل شکل گیری انواع هویت

بنیان های هویتی و بررسی مراحل شکل گیری انواع هویت کلمات کلیدی : هویت و ابعاد آن نظریه های هویت مولفه های هویت پایان نامه انواع هویت نظریه هویت اریکسون نظریات شکل گیری هویت هویت یابی در نوجوانان و جوانان…

بررسی عوامل موثر بر هوش مذهبی

بررسی عوامل موثر بر هوش مذهبی کلمات کلیدی : نظریه های هوش مذهبی عوامل موثر بر هوش مذهبی تعریف نظری هوش مذهبی تعریف عملیاتی هوش مذهبی   تعریف دین از دیدگاه اسلامی تعریف دین از دیدگاه روانشناختی تحقیق کامل در مورد…

بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیو

بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیو ویدیوآرت ویژگیهای ویدیوآرت تاثیر هنر اجرا بر ویدیو بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیو دانلود پایان نامه ویدیوآرت دانلود پایان نامه تاثیر هنر اجرا بر ویدیو دانلود پایان…

پاورپوینت آشنایی با سیستم واردات، صادرات

پاورپوینت آشنایی با سیستم واردات، صادرات کلمات کلیدی : پاورپوینت آشنایی با سیستم واردات، صادرات سیستم واردات، صادرات تحقیق سیستم واردات، صادرات مقاله سیستم واردات، صادرات واردات، صادرات راههاي واردات كالا مدارک جهت ترخيص کالا اسناد و مدارک جهت ترخيص…

گزارش كارآموزی رشته مدیریت با عنوان تأمین اجتماعی

گزارش كارآموزی رشته مدیریت با عنوان تأمین اجتماعی تأمین اجتماعی چشم انداز رفاه اجتماعی منابع تأمین مالی و هزینه ها دانلود گزارش كارآموزی رشته مدیریت دانلود گزارش كارآموزی تأمین اجتماعی دانلودكارآموزی مدیریت رفتن به سایت اصلی دانلود گزارش كارآموزی رشته…

تشابهات‌ و تفاوتهای‌ حقوق‌ جزایی‌اسلامی‌ و غربی

تشابهات‌ و تفاوتهای‌ حقوق‌ جزایی‌اسلامی‌ و غربی نظامهای‌ جزایی حقوق‌ جزایی غربی حقوق‌ جزایی‌اسلامی دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته حقوق تشابهات‌ و تفاوتهای‌ حقوق‌ جزایی‌اسلامی‌ و غربی دانلود مقالات کارشناسی ارشد حقوق دانلود مقالات حقوقی رفتن به سایت اصلی دانلود…

بررسی ابعاد و زوایای مدیریت تعالی سازمانی و تشریح مدل سرکوال

بررسی ابعاد و زوایای مدیریت تعالی سازمانی و تشریح مدل سرکوال ابعاد efqm ابعاد مدل efqm انواع مدل های تعالی سازمانی مدل سروکوال کیفیت خدمات مدل راهبردی کیفیت خدمات پایان نامه تعالی سازمانی پایان نامه مدل تعالی سازمانی efqm پایان…

پروپوزال پیاده سازی موفق سیستمهای ERP با مدیریت دانش

پروپوزال پیاده سازی موفق سیستمهای ERP با مدیریت دانش پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال برنامه ریزی منابع سازمان پروپوزال پیاده سازی موفق erp در سازمان پیاده سازی موفق erp طراحی مدلی جهت پیاده سازی موفق erp در سازمان اثر مدیریت دانش…

پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری

پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری تحقیق بررسی زیبایی از منظر معماری بررسی زیبایی از منظر معماری زیبایی از منظر معماری زیبایی در معماری زیبایی فرمال زیبایی فیزیکی مجرد زیبایی سمبلیک زیبایی فیزیکی آمیخته…

پرسشنامه تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد شغلی

پرسشنامه تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد شغلی پرسشنامه فرهنگ سازمانی پرسشنامه عملکرد شغلی پرسشنامه عملکرد شغلی کارکنان پرسشنامه فرآیند دانش رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه  رشته مدیریت پرسشنامه تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد شغلی         *** این پرسشنامه بر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس 79 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس 79 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس مبانی نظری ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس پیشینه تحقیق ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس پیشینه پژوهش…

مبانی نظری مقررات کیفری شکلی ایران

مبانی نظری مقررات کیفری شکلی ایران مبانی نظری مقررات کیفری شکلی ایران پیشینه پژوهش مقررات کیفری شکلی ایران پیشینه تحقیق مقررات کیفری شکلی ایران فصل دوم پایان نامه مقررات کیفری شکلی ایران دانلود مبانی نظری مقررات کیفری شکلی ایران دانلود…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش افزوده اقتصادی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش افزوده اقتصادی مبانی نظری ارزش افزوده اقتصادی ادبیات و مبانی نظری ارزش افزوده اقتصادی پیشینه تحقیق ارزش افزوده اقتصادی دانلود پیشینه تحقیق ارزش افزوده اقتصادی دانلود مبانی نظری ارزش افزوده اقتصادی فصل دوم پایان…

شكل‌گیری رئالیسم ایرانی

شكل‌گیری رئالیسم ایرانی رئالیسم فارسی روزنامه‌نگاری رمان واقعگرا دانلود مقالات رشته ادبیات شكل‌گیری رئالیسم ایرانی دانلود مقالات ادبیات فروش مقالات ادبیات خرید مقالات ادبیات سیستم همکاری در فروش فایل رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته ادبیات شكل‌گیری رئالیسم ایرانی…

پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا با نحوه نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا با نحوه نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه استرس تحصیلی پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا پرسشنامه استرس تحصیلی دانش آموزان پرسشنامه استرس تحصیلی (asq) دانلود پرسشنامه استرس تحصیلی پرسشنامه های استرس تحصیلی رفتن به…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *