مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه فرآیند یاددهی یادگیری
مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه تحقیق فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه داخلی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه خارجی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه نظری فرآیند یاددهی یادگیری
ادبیات نظری فرآیند یاددهی یادگیری
چارچوب نظری فرآیند یاددهی یادگیری

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری عنوان این نوشتار است.

 

 

فرایند یاددهی – یادگیری 
در عصر انفجار اطلاعات تأكید بر فرایند یاددهی – یادگیری در تمام حیطه ها ضروری است.  (شواخی و همکاران ، 1386)یادگیری و جریان آن،  یكی از اركان اصلی برنامه تربیتی است.  یادگیری اساس رفتار افراد را تشكیل می دهد.  از طریق یادگیری،  فرد با محیط خود آشنا می شود.  در گذشته تدریس از دیدگاه عده ای از متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بود.  حال آن كه صاحب نظران جدید تعلیم و تربیت بر این باورند كه معلم باید راه و روش دانستن را به دانش آموزان بیاموزد و به انتقال فرمول ها و معلومات اكتفا نكند.  امروزه نمی توان گفت روشی را كه روز نخست معلم انتخاب می كند باید همواره ثابت بماند زیرا گذشت زمان ایجاد تغییراتی را در این روش الزام آور می سازد. 

 

 

 

 

 هم چنین نمی توان گفت:

 صرف مطالعه كتبی برای معلم خوب شدن كافی است زیرا تجربه بزرگترین آموزگار و پشتیبان انسان است اما در هر صورت چون هدف معلم ارایه هر چه بهتر و بیش تر مطلب به شاگردان است لذا تقریباً همه معلمان تلاش می كنند فضایی در كلاس ایجاد كنند كه برای تمام اعضای آن دوستانه و آموزنده باشد.  جان دیویی،  تأكید بسیاری بر تجربه فرا گیرنده در جریان یادگیری دارد و می گوید: دانش آموز موجودی فعال و كنش گر است كه در محیط خود دخالت می كند و با آن عمل متقابل انجام می دهد.  دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری كه در آن مشاركت دارد می سازد.  به نظر دیویی وظیفه معلم راهنمایی فكری است و معلم باید عادت كند تفكر را در دانش آموزان پدید آورد.  ژان پیاژه از جمله كسانی است كه بیش از همه به اهمیت روش های فعال پی برد و به كار گیری آنها را توصیه كرد.

 

 

 

 

  او در نوشته های خود همواره بر فعالیت فرا گیرنده در جریان یادگیری تأكید دارد و می گوید:
 وقتی دانش آموز فعال نباشد،  یعنی در وضعیت كنش پذیر قرار داشته باشد،  به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی گیرد؛ شناخت هایی كه فرد بدان ها نایل می شود،  حاصل درون سازی فعال اشیاء است  .  جروم برونر (1996) ابداع كننده روش آموزش اكتشافی است.  معتقد است: “قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار دانش آموزان آنان را به كتاب و متن فعلی متكی می كند و موجب می شود ازخود كوشش نشان ندهند.  در نتیجه آنان از یادگیری رضایت خاطر به دست نمی آورند و انگیزه های یادگیری در آنها ضعیف می شود” البته باید خاطر نشان كرد كه هیچ یك از روشهای تدریس به خودی خود خوب یا بد نیستند.  بلكه نحوه و شرایط استفاده از آنها موجب قوت یا ضعف شان می شود.  بروس جویس (2004) در این باره می گوید: دانش آموزان بخش مهمی از محیط یادگیری را شامل می شوند و واكنش های متفاوت نسبت به مدل های گوناگون از خود نشان می دهند.  ساختار شخصیت،  استعداد،  توانایی های ذاتی و آموخته های پیشین دانش آموزان ،  موجب شكل گیری سبك های مختلف یادگیری می شود.  (حسن زاده و همکاران ، 1391)

 

 

 

همچنین اتكینسون و فلیر  رویكردهای یاد دهی – یادگیری را در چهار نوع رویكرد اكتشافی،  رویكرد انتقالی،  رویكرد فرایندی و رویكرد تعاملی قرار داده اند كه به اختصار بیان می شوند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری اكتشافی: در این رویكرد به فراگیران اجازه داده می شود كه خودشان جواب پرسش ها را كشف كنند و بر به كارگیری جدی مواد و وسائل توسط فراگیران تأكید می كند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری انتقالی: این رویكرد بدون درگیر كردن جدی فراگیران در فرایند یادگیری،  پاسخ بیش تر پرسش ها به آنان گفته می شود و دانش آموزان پذیرای اطلاعاتی هستند كه توسط معلم به آنان ارائه می شود.

رویكرد یاد دهی – یادگیری فرایندی: در این رویكرد فراگیر در یادگیری فعالانه شركت دارد.  رویكرد فرایندی به طور عمده بر مهارت هایی مانند مشاهده،  برقراری ارتباط و طبقه بندی تأكید دارد. 

رویكرد یاد دهی – یادگیری تعاملی: این رویكرد به عنوان تركیبی از اجزاء هر یك از رویكردهای قبل در یك چهارچوب است.  در این رویكرد معلم فعالانه در جهت آگاهی یافتن از آنچه كه فراگیران قبلاً فهمیده اند تلاش می كند و آنگاه آنان را به پرسیدن پرسش های علمی تشویق می كند.  (شواخی و همکاران ،  1386)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2- 1- مقدمه 26
2-2-2- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-2-تعریف تدریس 62
2-2-2-3- الگوی تدریس 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس 66
2-2-2-5-  طبقه بندی تدریس 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه 83
2-4-3-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری 125
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 124
منابع

فرسودگی هیجانی و بررسی رویکردهای مختلف نسبت به فرسودگی

فرسودگی هیجانی و بررسی رویکردهای مختلف نسبت به فرسودگی کلمات کلیدی : نظریه های فرسودگی شغلی فرسودگی هیجانی در پرستاران تعریف عملیاتی فرسودگی هیجانی رویکردهای مختلف نسبت به فرسودگی تعریف نظری و مفهومی فرسودگی هیجانی نظریه های مربوط به فرسودگی شغلی…

مسئولیت پزشک در قانون مجازات اسلامی 1392

مسئولیت پزشک در قانون مجازات اسلامی 1392 مسئولیت پزشک مسئولیت پزشک در قانون مجازات اسلامی مسئولیت پزشک در قانون مجازات اسلامی جدید مسئولیت کیفری پزشک در قانون مجازات اسلامی سیر قوانین موضوعه در ایران که در باب مسؤولیت پزشکی مسؤولیت…

پاورپوینت کتاب نظریه های برنامه درسی دکتر مهر محمدی

پاورپوینت کتاب نظریه های برنامه درسی دکتر مهر محمدی پاورپوینت کتاب نظریه های برنامه درسی دکتر مهر محمدی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کتاب نظریه های برنامه درسی دکتر مهر محمدی به تعداد 162 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و…

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه عزت نفس پرسشنامه عزت نفس کودکان پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت دانلود پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت- نوجوانان و جوانان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بانک و بانکداری 82 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بانک و بانکداری 82 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بانک و بانکداری مبانی نظری بانک و بانکداری پیشینه تحقیق بانک و بانکداری پیشینه داخلی بانک و بانکداری پیشینه خارجی بانک و بانکداری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مطالبات معوق در ایران

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مطالبات معوق در ایران مبانی نظری مطالبات معوق در ایران دانلود مبانی نظری مطالبات معوق در ایران پیشینه تحقیق مطالبات معوق در ایران ادبیات نظری مطالبات معوق در ایران فصل دوم پایان نامه مطالبات معوق…

انواع جو سازمانی و تشریح ویژگی های هر کدام از آنها

انواع جو سازمانی و تشریح ویژگی های هر کدام از آنها کلمات کلیدی : جو سازمانی در ایران انواع جو سازمانی ابعاد جو سازمانی رویکردهای جو سازمانی نظریه های جو سازمانی جو روانشناختی سازمانی تعریف جو سازمانی در مدیریت مدل…

بررسی فرایندهای شکل زائی و عوامل موثر در فرسایش خاک

بررسی فرایندهای شکل زائی و عوامل موثر در فرسایش خاک فرسایش خاک اشکال فرسایش خاک فرایندهای شکل زائی حوضه آبخیز رودخانه سقز بررسی فرایندهای شکل زائی و عوامل موثر در فرسایش خاک در حوضه آبخیز رودخانه سقز بررسی فرایندهای شکل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد 53 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد 53 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عملکرد مبانی نظری عملکرد پیشینه تحقیق عملکرد پیشینه داخلی عملکرد پیشینه خارجی عملکرد پیشینه پژوهش عملکرد پیشینه نظری عملکرد ادبیات نظری عملکرد چارچوب نظری عملکرد…

شکل گیری و نقش سازمانهای مردم نهاد در محیط زیست و رابطه این سازمان با دولت

شکل گیری و نقش سازمانهای مردم نهاد در محیط زیست و رابطه این سازمان با دولت سازمانهای مردم نهاد رابطه سازمانهای مردم نهاد و دولت روند شکل گیری سازمانهای مردم نهاد سازمانهای غیردولتی زیست محیطی ایران شکل گیری و نقش…

اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش

اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش جهانی شدن آموزش وپرورش فنّاوری اطلاعات در آموزش اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله کارشناسی ارشد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی و سلامت روانی 101 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی و سلامت روانی 101 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه نظری سلامت روان پیشینه داخلی سلامت روان پیشینه خارجی سلامت روان پیشینه تحقیق سلامت روانی مبانی نظری سلامت روانی پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی مبانی…

خلاصه مبحث مدیریت ناب در آموزش عالی مربوط به درس تحلیل تئوری های سازمان ومدیریت در آموزش عالی

خلاصه مبحث مدیریت ناب در آموزش عالی مربوط به درس تحلیل تئوری های سازمان ومدیریت در آموزش عالی کلمات کلیدی : مدیریت ناب در آموزش عالی تحلیل تئوری های سازمان و مدیریت سازمان و مدیریت در آموزش عالی رفتن به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی 61 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی 61 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه حمایت اجتماعی مبانی نظری حمایت اجتماعی پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی پیشینه داخلی حمایت اجتماعی پیشینه خارجی حمایت اجتماعی پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی پیشینه نظری…

بررسی دیدگاه اسلام در مورد تغذیه

بررسی دیدگاه اسلام در مورد تغذیه تغذیه از دیدگاه اسلام آداب تغذیه از دیدگاه اسلام اصول تغذیه سالم از دیدگاه اسلام نگاهی به غذا و تغذیه از منظر اسلامی بررسی دیدگاه اسلام در مورد تغذیه دانلود پایان نامه معارف اسلامی…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی هوش معنوی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی هوش معنوی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش معنوی مبانی نظری هوش معنوی پیشینه تحقیق هوش معنوی پیشینه داخلی هوش معنوی پیشینه خارجی هوش معنوی پیشینه پژوهش هوش معنوی پیشینه نظری هوش معنوی…

پروپوزال سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر

پروپوزال سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر گرافولوژی فارسی تحلیل شخصیت با دست خط گرافولوژی فارسی با استفاده از درخت تصمیم بررسی شخصیت فرد بر اساس دستنوشته فارسی بررسی خصوصیات فردی بر اساس دستنوشته فارسی گرافولوژی دست نوشته…

آموزش شبکه ی عصبی فازی برگشتی با استفاده از الگوریتم پس انتشار و الگوریتم جدید ترکیبی PSO و DE

آموزش شبکه ی عصبی فازی برگشتی با استفاده از الگوریتم پس انتشار و الگوریتم جدید ترکیبی PSO و DE شبکه های عصبی برگشتی الگوریتم پس انتشار الگوریتم ترکیبی PSO و DE شبکه ی عصبی فازی برگشتی شبکه های RFNN روش…

پروپوزال ارائه چارچوب برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در سازمانهای ایران

پروپوزال ارائه چارچوب برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در سازمانهای ایران پروپوزال رایانش ابری در سازمان برنامه ریزی منابع سازمان ابری برنامه ریزی استراتژیک با رایانش ابری پروپوزال برنامه ریزی منابع سازمان ابری پروپوزال برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات تعامل…

پروژه متره و برآورد ساختمان 3 طبقه

پروژه متره و برآورد ساختمان 3 طبقه پروژه متره متره و برآورد متره ساختمان سه طبقه متره و برآورد ساختمان سه طبقه پروژه مهندسی عمران برآورد کامل ساختمان رفتن به سایت اصلی       این فایل شامل متره و…

بررسی و تحلیل اسکان غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی

بررسی و تحلیل اسکان غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی پایان نامه اسکان غیر رسمی پایان نامه سکونتگاه های غیررسمی ویژگی های سکونتگاه های غیررسمی توانمندسازی سکونتگاه های…

پرسشنامه پرخاشگری باس و پری همراه با نمره گذاری و تفسیر، پایایی و روایی

پرسشنامه پرخاشگری باس و پری همراه با نمره گذاری و تفسیر، پایایی و روایی دانلود پرسشنامه پرخاشگری باس و پری تفسیر پرسشنامه پرخاشگری باس و پری پرسشنامه ی پرخاشگری باس و پری روایی پرسشنامه پرخاشگری باس و پری خرید پرسشنامه…

پروپوزال حجم پولشویی در اقتصاد ایران

پروپوزال حجم پولشویی در اقتصاد ایران کلمات کلیدی : نمونه پروپوزال پولشویی پروپوزال در مورد پولشویی دانلود پروپوزال پولشویی ابعاد مختلف پدیده پولشویی آثار اقتصادی پولشویی تاثیر پولشویی بر مصرف آثار اجتماعی و سیاسی پولشویی تخمین روند حجم پول های…

پاورپوینت شهید بابایی

پاورپوینت شهید بابایی پاورپوینت، شهید بابایی، زندگینامه رفتن به سایت اصلی بابایی در سال ۱۳۴۹، برای گذراندن دوره خلبانی به آمریکا رفت و پس از بازگشت با ورود هواپیماهای پیشرفته اف - ۱۴ به نیروی هوایی، وی که جزء خلبان‌های…

پاورپوینت بررسی آلاينده هاي مواد غذایي

پاورپوینت بررسی آلاينده هاي مواد غذایي پاورپوینت بررسی آلاينده هاي مواد غذایي پاورپوینت آلاينده هاي مواد غذایي تحقیقآلاينده هاي مواد غذایي آلاينده هاي مواد غذایي ارزیابی سمیت مواد مهمترین سموم موجود در موادغذایی بیماریهای ناشی از وجود نیترات ونیتریتها درموادغذایی…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *